четверг, 11 марта 2010 г.

Особливості розслідування авіаційних подій



Видами авіаційних подій є: 1) поломки літака, виявлені на стоянці: 2)авіаційна пригода,що не спричинила за собою загибель людей і руйнування літака; 3) авіакатастрофа, що призвела загибель людей і руйнування або пошкодження літака.

Поломки літака, виявлені на стоянці
При розслідуванні явно умисних поломок перевіряються насамперед версії: а) про час поломки; б) про використані знаряддя в) про осіб, які вчинили поломку; г) про цілі та мотиви злочину. Для перевірки вищевказаних версій у невідкладному порядку виробляються огляд пошкодженого літака, місця його стоянки та прилеглої місцевості, ремонтної майстерні або майданчики для регламентних робіт, а також виїмка та огляд документів, що відносяться до ремонту та технічного огляду літака. Проводиться також допит свідків зі складу охорони, технічного персоналу та екіпажу літака, обшук з метою виявлення знарядь поломки, проведення технічної і трасологічної експертиз, а також оперативно-розшукові заходи з метою виявлення знарядь злочину і встановлення винних. При виявленні поломок, причина яких спочатку не зрозуміла (випадки поломки двигуна в результаті попадання в нього сторонніх предметів, засмічення вхідного отвору трубки приймача повітряного тиску, заклинювання тяг керма управління, встановлення несправних приладів тощо), даних для негайного порушення кримінальної справи буває недостатньо . Зазначені поломки можуть бути навмисними, необережними, і випадковими. Наприклад, сторонні предмети (гайка, викрутка, дрібні камені) можуть бути навмисно підкинуті під всмоктуючу сопло двигуна, можуть опинитися в двигуні з необережності обслуговуючого персоналу і, нарешті, потрапити туди випадково (наприклад, при посадці літака на грунтовий аеродром). У першу чергу перевіряються версії про причини поломки. З'ясовується, чи може відбутися дана поломка при нормальній роботі вузлів і агрегатів літака, наприклад, чи може цей предмет за певних умов був занесений потоком повітря в реактивний двигун, що не порушував чи хто-небудь з членів екіпажу та обслуговуючого персоналу правил проведення ремонтних або регламентних робіт , правил експлуатації та технічного огляду літака, чи могли виявлені порушення викликати дану поломку.Перевіряються також версії про час і знаряддях поломки та її винуватця шляхом огляду літака, місця стоянки і прилеглий місцевості, огляду документів, що характеризують технічний стан літака, допиту членів екіпажу та осіб з обслуговуючого технічного складу, а також шляхом проведення оперативно-розшукових заходів.
Льотне пригода, не призвело до загибелі людей і руйнування літака
Якщо поломка, виявлена під час польоту, не зачіпає органи управління та стійкості літака, злітно-посадкових пристроїв, не призводить до вибуху або пожежі і якщо є можливість зробити вимушену посадку на найближчому аеродромі або на підходящої майданчику поза аеродрому (випадки відмови в роботі двигуна, радіотехнічних засобів, пілотажно-навігаційних приладів, засобів сигналізації та ін), то розслідування полегшується, оскільки є свідки зі складу екіпажу і пасажирів, збереглися речові докази і запис радіообміну ( "чорний ящик"). У плані розслідування передбачається перевірка версій про причини вимушеної посадки, характер, причини і часу поломки. Для з'ясування причини вимушеної посадки слід встановити: які агрегати або вузли літака відмовили під час польоту; які поломки були виявлені в повітрі: чи не були помічені будь-які несправності літака або ненормальність в роботі агрегатів та вузлів перед польотом; які приймалися заходи щодо усунення цих недоліків. В якості першочергових заходів для перевірки зазначених версій проводиться огляд літака, місця вимушеної посадки, злітно-посадочної смуги, виїмка та огляд технічної та льотної документації, в тому числі магнітофонної стрічки із записом радіообміну між екіпажем і командно-диспетчерським пунктом, допит свідків зі складу екіпажу , пасажирів, обслуговуючого технічного персоналу, охорони та керівництва польотами, судово-технічна експертиза, допит підозрюваного.
Авіакатастрофа, що призвела загибель людей і руйнування або пошкодження літака
До даної групи авіаційних подій відносяться: випадки пожежі або вибуху літака в повітрі; зіткнення літака з різними перешкодами при зльоті та посадці: падіння літака в результаті втрати керування або відмови в роботі двигуна; руйнування літака в повітрі з причини конструктивних недоліків (наприклад, випадки флаттера , коли літак у повітрі розвалюється на частини) або в результаті турбулентності в районі великих грозових фронтів; зіткнення літаків при польоті вночі або в складних метеорологічних умовах; руйнування літака при посадці і зльоті в результаті несправності злітно-посадкових пристроїв. При розслідуванні авіакатастрофи перевіряються насамперед версії про її безпосередній (технічної) причини, якою може бути:
- Неправильна організація польотів та незадовільна передполітна і попередня підготовка екіпажу до польоту:
-порушення в управлінні та керівництві польотами (ігнорування правил безпеки польотів, поверхневий аналіз метеоумов і несвоєчасна інформація екіпажу про зміну повітряної обстановки і погоди, невірні рішення та дії при наданні допомоги екіпажам в умовах ускладнилися обстановки польоту та ін);
-порушення правил техніки пілотування і недисциплінованість льотчиків (втрата висоти і швидкості польоту, неправильний розрахунок посадки, невиконання команд керівника польотами та ін);
-незадовільне забезпечення польотів: інженерно-авіаційне (погана підготовка до польотів авіатехніки); штурманське (погана розробка маршрутів польоту та заходів щодо забезпечення безпеки польоту); медичне (допуск до польотів із захворюваннями, перевтомою, без попередньої тренування, порушення передполітного режиму); радіотехнічне (несправності апаратури та ін); аеродромно-технічне (відсутність освітлення злітно-посадочної смуги і сигнальних вогнів, припинення роботи радіопріводов і системи забезпечення сліпий посадки та ін); метеорологічне (неправильне визначення сили і швидкості вітру, стану і прогнозу погоди, несвоєчасна інформація про загрозливі метеоумовах на маршруті польоту та ін);
-відмова в роботі окремих агрегатів та вузлів літака (двигуна, органів управління та стійкості, злітно-посадкових пристроїв, пілотажно-навігаційних приладів тощо);
-непередбачені ускладнилися метеорологічні умови та інші випадкові причини:
-хворобливий стан пілота (несподівані приступи болю, наприклад, ниркова або печінкова кольки, судинний колапс, алкогольне сп'яніння, стан похмілля і ін);
-застосування вибухових і займається речовин. Перевіряються також версії про причину відмови в роботі окремих агрегатів та вузлів літака, час і місце їх поломки, причини незадовільної підготовки екіпажу до польоту, поганого забезпечення польотів і т.д., а також про винуватців.Для перевірки зазначених версій необхідно в невідкладному порядку організувати пошук і огляд частин зруйнованого літака, місця його падіння і навколишньої місцевості, огляд трупів, виїмку і огляд технічної та медичної документації, призначити судово-медичну і авіатехнічне експертизу, допитати свідків-очевидців катастрофи. Огляд місця події і трупів. Об'єктами огляду в залежності від характеру і наслідків події можуть бути: місце падіння або вимушеної посадки літака поза аеродрому і прилегла місцевість, пошкоджений (зруйнований) літак або його окремі частини, злітно-посадочні смуги і місцевість від аеродрому до ближньої радіопріводной станції, а також трупи загиблих членів екіпажу і пасажирів. Перед виїздом на місце катастрофи необхідно зв'язатися з диспетчером аеропорту і з'ясувати обставини події, характер польотного завдання, склад екіпажу, кількість пасажирів, час перебування літака в повітрі та зміст останніх радіоповідомлень екіпажу, отримати відомості про те, які рятувальні заходи прийняті і хто з авіафахівців виїхав на місце події. Необхідно також дати вказівку опечатати стрічку із записом радіопередач екіпажу, журнал радіообміну командної радіостанції, а при необхідності і інші документи. При сталеве увагу необхідно приділити створенню і роботі з позовних груп. До складу цих груп, крім авіафахівців, включається значне число осіб, що не мають відношення до авіації (місцевих жителів, військовослужбовців та ін.) Ці особи, як правило, зовсім не знають деталей літака і не вміють з ні ми правильно поводитися при виявленні, вони просто можуть не звернути на них уваги. У зв'язку з цим важливо провести докладний інструктаж членів пошукових груп з роз'ясненням, які деталі і де шукати, як поводитися з ними у разі виявлення, які ознаки зафіксувати, як упакувати знайдені речові докази і зберегти для подальшого дослідження.Починати огляд слід з об'єктів, які раніше за інших можуть зазнати змін у результаті спаса них і відновних робіт, і з об'єктів, результати огляду яких можуть вплинути на ефективність огляду інших об'єктів. Виїмка та огляд документів. Питання конструювання, виробництва, випробування, ремонту та експлуатації авіаційної техніки, організації, підготовки і забезпечення польотів, характеру польотних завдань, умов і режиму польотів, порушень правил пілотування і інші питання роботи авіації знаходять детальне відображення в численних документах, які ведуться різними авіаційними службами.
Ретельне вивчення цих документів дозволяє отримати цінну інформацію про обставини авіаційної події. До того ж відомості, що містяться в одних документах, можуть при зіставленні знаходити підтвердження або спростовувати іншими документами. Важливо вжити термінових заходів до збереження технічної, льотної та медичної документації, провести виїмку необхідних документів або опечатати їх. Залежно від характеру авіаційної події огляду підлягають: польотний лист даного екіпажу; журнал хронометражу польотів диспетчера аеропорту; журнал радіообміну командної радіостанції: магнітофонна стрічка з записом радіообміну між командно-диспетчерським пунктом і екіпажем літака; карта-схема радіолокаційної проводки літака, що містить дані радіотехнічного контролю за польотом, та інші матеріали радіолокаційних пунктів; бортові журнали, записи та інші документи льотчика (екіпажу); розрахунки штурмана з прокладання курсу; та ін Крім того, для слідчого можуть становити інтерес документи, що відображають стан авіаційної техніки: технічні формуляри на літак і двигун, паспорти на окремі агрегати і прилади, журнали обліку поломок і відмов авіатехніки, документи, що відображають радіотехнічне і аеродромно-технічне забезпечення польотів, бюлетені погоди метеорологічної служби, синоптичні карти, льотні і медичні книжки членів екіпажу, журнали обліку льотних пригод та ін За справах даної категорії призначається кілька видів експертиз. Авіатехнічне експертиза включає дослідження в галузі авіаційної техніки, пілотування, штурманської, радіотехнічної і навігаційної служби, аеродромно-технічного обслуговування та ін Вона призначається для вирішення питань про технічних причин авіаційної події, режим роботи двигуна, причини відмови того чи іншого агрегату або вузла літака, причини вибуху або пожежі, часу загоряння (у повітрі або після удару літака про землю). Авіатехнічне експертиза, як правило, носить комплексний характер, і в залежності від конкретного змісту дослідження до складу експертної комісії включаються фахівці з авіаційної техніки, літаководіння і т. д. На експертизу крім досліджуваного об'єкта, повинні бути спрямовані відповідна технічна документація, протокол огляду місця події , схема розташування зруйнованих частин на місцевості, фотознімки місця події та протоколи допиту свідків, потерпілих та обвинуваченого, що відносяться до предмета експертизи. Об'єктами судово-медичної експертизи є не тільки трупи і їх частини, але й живі особи, а також речові докази. Ряд судово-медичних питань, що стосуються походження авіаційної травми і механізму її утворення, вирішує комплексна експертиза в складі судового медика і фахівця в галузі авіаційної фізіології. Криміналістична експертиза при розслідуванні авіаційних подій знаходить застосування головним чином у випадках необхідності трасологические досліджень, визначення цілого по частинах, дослідження документів та ідентифікації особи загиблих. При необхідності дослідження магнітофонного запису радіообміну між екіпажем і командно-диспетчерським пунктом використовуються можливості акустичної експертизи. Цінність магнітофонної стрічки радіообміну полягає не тільки в тому, що вона дозволяє дослівно відновити смисловий зміст доповідей льотчика і команд керівника польотів і хронометрично встановити точний час еволюції польоту, але і в тому, що за магнітофонного запису радіообміну представляється можливість вивчити мовні особливості учасників радіообміну і таким чином ідентифікувати кожного з них, визначити, кому належить кожна команда, вивчити зміни в характері мови кожного учасника радіообміну.В окремих випадках за магнітофонного запису можна приблизно визначити окремі параметри просторового положення літака в повітрі.Допит свідків і потерпілих. Залежно від характеру події в якості свідків допитуються очевидці з числа льотного і технічного складу, диспетчерської служби, працівники, які здійснювали підготовку та забезпечення польотів, а також особи, що опинилися в районі вимушеної посадки або падіння літака, що врятувалися члени екіпажу і пасажири, працівники авіаремонтних майстерень , груп регламентних робіт, заводу-виробника авіаційної техніки та інші. З'ясовується, де і коли сталася авіаційна катастрофа або аварія, що конкретно спостерігали очевидці в цей момент, чи не чули вибухів або сильних ударів під час польоту і в момент удару літака про землю, не спостерігали чи полум'я або шлейфи диму за літаком, які були колір і густота диму, чи чули шум працювали двигунів перед ударом літака об землю, які були напрямок і кут зниження літака, пікірував або планував літак до зіткнення з землею, не відділялися чи від літака в повітрі його частини або інші предмети. Інженерно-технічний і льотний персонал, керівник польотів та інші свідки, що мають відношення до підготовки польоту, допитуються про те, перевірялося чи технічний стан літака перед польотом, які несправності були виявлені, що конкретно було зроблено щодо їх усунення, чи були випадки відмови в роботі авіаційної техніки під час попередніх польотів даного екіпажу, чи всі несправності і відмови фіксувалися у відповідних документах, який польотний вага літака і характер наявного на ньому вантажу, чи правильно була проведена центровка літака перед стартом, який обсяг попередньої і передпольотної підготовки членів даного екіпажу, відповідали Чи польотне завдання екіпажу та умови його виконання рівнем цієї підготовки.

Комментариев нет:

Отправить комментарий